e-commerce – czym jest i jak działa?

Spis treści

Co to jest e-commerce

Popularność sklepów internetowych na całym świecie rośnie każdego dnia. Wszyscy przeglądamy oferty w sieci, porównujemy ceny, analizujemy podane informacje o produkcje, a na końcu wybieramy najlepszą dla siebie propozycję. Proces kupna i sprzedaży produktów, a także usług w Internecie nazywamy e-commerce. Jest to po prostu handel elektroniczny, który odbywa się nie tylko na sklepach online, ale także na platformach sprzedażowych, takich jak Allegro, OLX czy eBay. Do branży e-commerce zaliczane są także usługi B2B, takie jak hurtownie oferujące dropshipping. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat sprzedaży internetowej? Zapraszam Cię do dalszej części artykułu.

Handel elektroniczny – poznaj jego typy

Warto wiedzieć, że e-commerce nie jedno ma imię. Zwróciłem na to uwagę już na wstępie, zaznaczając, że handel elektroniczny to nie tylko sklepy internetowe. I choć jest to najpopularniejsza forma sprzedaży online to trzeba pamiętać o innych. Zatem relacje pomiędzy podmiotami możemy podzielić na kilka rodzajów:

  • B2B – z ang. Business to Business to wymiana między firmami. Służy nie tylko do zawierania transakcji, ale także do budowania sieci dostawców, odbiorców czy poszukiwania partnerów biznesowych. Relacja Business to Business najczęściej zachodzi w przypadku, gdy sklep detaliczny kupuje produkty od hurtowni. Istnieje również wiele platform B2B, które ułatwiają realizację wymiany handlowej pomiędzy dwoma firmami.
  • B2C – z ang. Business to Customer to najczęściej spotykany rodzaj handlu elektronicznego. Zaliczają się do niego sklepy internetowe, w których to osoby prywatne kupują produkty od konkretnej firmy. Można również wyróżnić aukcje internetowe, czy Najważniejszym celem w relacji B2C jest pozyskiwanie nowych klientów i tworzenie stałych relacji z tymi dotychczasowymi.
  • C2C – z ang. Customer to Customer to termin określany w handlu pomiędzy dwoma osobami prywatnymi. Do takiej transakcji dochodzi, kiedy zarówno sprzedający, jak i kupujący nie jest przedsiębiorcą. Najczęściej dochodzi do niej poprzez portale aukcyjne lub ogłoszeniowe.
  • C2B – z ang. Customer to Business to dość rzadki rodzaj transakcji handlowych, w których to firma zaopatruje się u osoby prywatnej – klient indywidualny proponuje w sieci produkty, a zainteresowana nimi firma je kupuje.

Sklep internetowy jako najpopularniejsza forma e-commerce

Nie ulega wątpliwości, że mówiąc e-commerce większość z nas ma na myśli sklep internetowy. Ze wcześniejszym akapicie zwróciłem uwagę, że jest to najpopularniejszy rodzaj handlu elektronicznego. Sprzedaż online rozwija się nie tylko dzięki postępowi technologicznemu, ale również zapotrzebowaniu potencjalnych klientów. Sklepy internetowe stały się najważniejszym i najczęściej stosowanym narzędziem pozwalającym dotrzeć do grupy docelowej. Oczywiście pracę sklepu online można wspomóc różnego rodzaju platformami sprzedażowymi, dodając produkty do porównywarek cen czy tworząc aplikację mobilną na smartfony i tablety. Doskonałym pomysłem jest również założenie sklepu w social media. Każda promocja i rozpowszechnianie sklepu internetowego w sieci bez wątpienia pozytywnie wpływa na zyski w branży e-commerce.

E-commerce – korzyści

Zastanawiasz się, co możesz zyskać wkraczając na rynek e-commerce? Poznaj korzyści, jakie możesz odnieść nie tylko Ty, ale również Twoi klienci.

  • Wygoda i oszczędność czasu – możesz pracować gdzie chcesz i kiedy chcesz,
  • redukcja kosztów,
  • możliwość szybkiego dodania nowych produktów i zamieszczenia w nich rozbudowanego opisu SEO,
  • możliwość porównywania ofert u konkurencji bez wychodzenia z domu,
  • zbieranie opinii o firmie i rozpowszechnianie ich w Internecie,
  • budowanie świadomości marki,
  • brak ograniczeń geograficznych – możesz docierać nie tylko do lokalnej społeczności, ale do potencjalnych klientów z całej Polski i nie tylko,
  • zdecydowanie szybszy kontakt z klientem,
  • brak pośpiechu w procesie zakupowym i ograniczeń czasowych – klienci sami decydują ile czasu spędzają na zakupach w Internecie, nikt ich nie pośpiesza, a długa kolejka do kasy nie obowiązuje,
  • szeroki dostęp do asortymentu – determinacja klientów nie zna granic: jeśli nie znaleźli interesującego ich przedmiotu u konkurencji, mogą zrobić to u Ciebie!

Założenie własnego sklepu internetowego

Jeśli posiadasz stacjonarny sklep to doskonale zdajesz sobie sprawę z kosztów, jakie wiążą się z jego utrzymaniem. Pomyśl o przeniesieniu swoich produktów do Internetu! Mając świadomość prowadzenia biznesu będzie Ci o wiele łatwiej pozyskać najbardziej wartościowych i powracających konsumentów. Poszerzając swój rynek zbytu masz szansę na większą sprzedaż i zarobki. Mając już określone produkty, jakie chcesz sprzedawać przejdź o krok dalej i:

  • wybierz platformę e-commerce i stwórz na niej sklep internetowy – na wielu z nich możesz skorzystać z gotowych rozwiązań,
  • pamiętaj o zaoferowaniu użytkownikom jak najwięcej metod płatności – każdy klient ma swoją ulubioną metodę i to ona w dużej mierze decyduje o sfinalizowaniu koszyka,
  • zaproponuj wiele opcji dostawy – tak jak w przypadku płatności każdy ma ulubionego kuriera, który może zadecydować o zakupach właśnie u Ciebie,
  • zadbaj o regulamin i politykę prywatności – to podstawowa dokumentacja prawna, która musi znaleźć się na każdym sklepie internetowym.

E-commerce – możliwości rozwoju dla Ciebie

Aktualnie branża e-commerce rozwija się w ekspresowym tempie. Szacuje się, że co druga złotówka każdego Polaka wydawana jest w sklepie internetowym. To ogromna szansa dla Twojego biznesu, która może dać Ci wiele możliwości rozwoju. Wykorzystaj sprzedaż internetową dla własnych celów, która z dnia na dzień rośnie w siłę. Nie zapominaj jednak o dbaniu nie tylko o swój interes, ale i zadowolenie klientów. Słuchaj ich potrzeb, sugestii i propozycji. To one są w dużej mierze prowadzą do sukcesu w e-commerce. Dzięki takiemu podejściu do handlu elektronicznego będziesz mieć pewność,  że klienci będą kupować u Ciebie i polecać Cię wśród znajomych.

Kilka słów o mnie

Posiada ponad 13 letnie doświadczenie w branży internetowej, oraz ponad 20 letnie w programowaniu. Czarodziej od e-handlu: SEO, Analityka, Strategie, Koordynacja zespołu. Nie znam zwrotu "nie da się"

Mogę Ci pomóc

Zobacz również