Współczynnik konwersji i konwersja – co to jest?

Współczynnik konwersji i konwersja – co to jest?

W kategoriach: Baza wiedzy,

Konwersja – co to jest?

Nie ulega wątpliwości, że każda strona internetowa czy sklep online został stworzony po to, aby dostarczać informacji, pozyskiwać potencjalnych klientów czy po prostu sprzedawać w sieci. Z punktu widzenia właściciela strony każdy bierny użytkownik powinien stać się aktywnym. W tym skutecznie pomaga konwersja. Co to jest?

Konwersją nazywamy wykonanie przez użytkownika określonej akcji, która ma na celu przyczynienie się do sukcesu firmy. Może to być kliknięcie w newsletter i wyświetlenie kluczowej podstrony witryny, wypełnienie formularza kontaktowego, a także dokonanie zakupu. To właściciel strony określa co dla niego jest konwersją, a co nie jest.

W skrócie można powiedzieć, że konwersja to zainteresowanie użytkownika za pomocą działań marketingowych. Każdy właściciel strony lub sklepu internetowego może mieć inne oczekiwania i cele.

Cele konwersji

Strona lub sklep online musi realizować założone cele. Do najczęściej spotykanych należą:

  • zapisanie się do newslettera lub subskrypcja – jest to cel, który jest szczególnie pożądany w sferze blogowej i informacyjnej,
  • wypełnienie formularza kontaktowego – pozostawienie danych kontaktowych przez klienta jest bardzo pożądane przez firmy usługowe,
  • rejestracja na stronie lub sklepie internetowym – zarejestrowanie konta klienta w bazie przyczynia się do prowadzenia z nim interakcji,
  • kliknięcie w konkretny link i przejście na podstronę witryny – może nie tylko prowadzić do zwiększenia świadomości marki, ale również przenieść do koszyka i wspomóc sfinalizować zakupy,
  • dokonanie zakupu – to najbardziej pożądany cel konwersji w branży e-commerce, który przyczynia się do zwiększenia zysków danego sklepu.

Tak jak wspominałem cele konwersji zależą od samego właściciela serwisu online. Warto pamiętać, że każdy cel powinien być mierzalny. W tym zadaniu pomoże Ci Google Analytics – narzędzie, które pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie Twojego biznesu w Internecie.

Jak mierzyć konwersję?

Żeby zacząć skutecznie mierzyć konwersję w Google Analytics trzeba wcześniej ustalić swoje cele. Bez tego nie będziemy wiedzieć, co tak naprawdę mamy zmierzyć.

Bez mierzenia konwersji żaden właściciel serwisu w Internecie nie jest w stanie sprawdzić skuteczności prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych. Jest to po prostu niemożliwe, nie wspominając o optymalizacji tych działań.

Podczas mierzenia konwersji najważniejszy jest podział na makrokonwersje i mikrokonwersje. Dla każdej strony internetowej i sklepu online najważniejsza jest makrokonwersja. To przez nią oceniane są prowadzone działania marketingowe – najczęściej jest to sprzedaż produktu lub usługi.

Mikrokonwersjami nazywamy wszystkie akcje użytkownika, które sugerują, że jest on zainteresowany zakupem. To one pomogą Ci określić jakość wizyt na stronie czy interakcje z reklamami. Mają więcej możliwości analizy zachowania użytkownika na stronie, co jest kluczowe w procesie optymalizacji konwersji.

Współczynnik konwersji – czym jest?

Współczynnik konwersji to pojęcie, które powinno być znane każdemu przedsiębiorcy działającemu w Internecie. Nazywany jest także wskaźnikiem konwersji i wyrażony jest w procentach. Co dokładnie wskazuje?

Współczynnik konwersji przedstawia udział osób, które wykonują pożądaną akcję. Średni wskaźnik konwersji uwzględniający różne branże wynosi od 2% do 5%. Wylicza się go dzieląc liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników, którzy znaleźli się na stronie docelowej. Im wyższy współczynnik, tym większy sukces serwisu – dowodzi on o skuteczności danej kampanii marketingowej.

Aby jednak doprowadzić do sprzedaży warto pamiętać o samej stronie i produkcie: finalnie to on prowadzi do tego, że użytkownik zdecyduje się na zakup.

Optymalizacja współczynnika konwersji

Niezwykle ważna jest optymalizacja współczynnika konwersji (Conversion Rate Optimization) i zwiększenie swoich szans na to, że dany użytkownik zakupi Twój produkt lub usługę. Jeśli stronie 'nie konwertuje’, to nie przynosi dochodów. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby stale przyglądać się współczynnikowi konwersji, aby nie tylko zwiększył się ruch na stronie, ale także zamienił się w założone cele. To główna korzyść płynąca z optymalizacji konwersji, a zarazem najbardziej pożądana przez właścicieli stron i sklepów internetowych.

Co zrobić, aby zoptymalizować współczynnik konwersji? Przede wszystkim należy skupić się na użyteczności swojego serwisu, a także na dotarciu do właściwego klienta. Co może Ci w tym pomóc? Użytkownicy cenią sobie oszczędność czasu spędzonego na stronie internetowej. Ważna jest także dla nich prostota przekazu. Dobrym posunięciem jest przedstawianie unikalnych opisów produktów czy usług, które będą wartościowe w szczególności dla potencjalnych klientów. Przy optymalizacji wskaźnika konwersji należy pamiętać o przeprowadzeniu testów A/B – jasno i przejrzyście ukazują one, które rozwiązania sprawdzają się lepiej. Pokieruj potencjalnego klienta tak, aby stał się aktywnym użytkownikiem w Twoim biznesie!